Regn

Hei!

Har ikke blogget på noen dager, men har ikke vert så mye å blogget om egentlig.. Har vert på skolen til fire både igår og idag, så er utrolig sliten... Idag er det sykt regnvær her, lyner, tordner og egentlig bare skikkelig drittvær. Men var skikkelig godt å få ta på joggebukse og bare slappe av:) Her er noen bilder:

Fine Madde & Frida!!

Anja glemte å lukke vinduet..

Jeg og Madelen hadde første fremføring idag, og fikk 6(!!) så bedre start på skoleåret kunne det ikke blitt.. Nå skal vi lese til en skriftlig prøve til i morgen!

Endelig helg!

Hei!

Ble ingen blogging igår, det skjedde ikke så mye. Caroline, Signe, Anny & Anja tok taxi til La Marina(?), mens jeg og Madelen reiste å møtte noen på skolen, å reiste videre til Benidorm senere på kvelden. Akkurat nå er det fullt hus her, 4 av søskene til "moren" vår er her med alle ungene sine + en lærer og noen andre. Idag vet jeg ikke helt hva som skjer, men vi reiser nok ut senere, kjedelig å bare sitte hjemme. Her er noen bilder fra igår:

Madelen koser seg på skolen!

Mine nye venner på skolen!

Har forresten blitt eier av denne lekre mobilen! Denne bruker jeg bare når vi går ut i helgene, siden de stjeler så mye, å jeg vil ikke miste iphone5 bbyen min, så da er dette løsningen

"Mats, smil!" haha

¡Hola!

Første skikkelig skoledag er fullført! Synes opplegge de har på skolen er veldig bra. Vi bruker ikke lærebøker, og lærene legger veldig mye jobb bak det de gjør, utrolig flinke! Hver torsdag begynner vi "sent", så idag begynnte vi kvart over 9, men sluttet ikke før 4, så var en lang dag. Vi hadde vår første spansk time idag... Jeg har hatt tysk på ungdomsskolen, så dette var helt nytt, Såg veldig frem til det, siden vi bor jo i Spania, og kunne "basic" spansk, siden spanjolene er veldig dårlige i engelsk. Vi fikk en lærer som er både spansk og engelsk lærer på skolen, det er første gang hun har helse i spansk. Siden spansk er ikke et fag vi har, det er et kurs vi har en gang i uken, så vi har ingen karakter. Men hun snakket jo så sinnsykt(!!) fort, at det var utrolig vanskelig å få med seg så mye, men det kommer kanskje til slutt. Kan vertfall si "Hola, me llamo Maren" så det er vertfall en begynnelse. Når vi kom hjem var det kjøttdeig og pasta på menyen, det beste måltidet til nå! Jeg og Madelen skulle ut å jogge, å akkurat når vi kom ut døren så begynnte det å regne, første gang på tre måneder, men varte bare 4-5 min. Vi tok oss en god joggetur og avsluttet med å svømme i bassenget. I helgen kommer det et innlegg om hvordan huset er, og hvordan vi bor. I morgen er det helg, noe som vi ser virkelig frem til! Her er noen bilder fra dagen:

Jeg og Madelen er på gruppe, og har fått i oppgave om å ha HLR(hjerte-lunge-redning) på skolen på tirsdag, og prøve i førstehjelp på onsdag.

Klasserommet til HO2(helsefagarbeider)

Madelen er klar for spansk

"ka gjør me ikje for bloggen?" http://ilondon.blogg.no/

Snakkes i morgen! Natta

Tur til fyrtårnet i Albir

Hei!

Idag klokken 9 skulle vi møte nede på stranden i Albir å gå til et fyrtårn. Var ikke langt å gå, ca 2,5 km, men solen var oppe så det ble varmt, men var en deilig start på dagen. Etterpå gikk alle sammen ned på stranden, de som ville spillte voleyball, mens oss andre bare låg og solte oss. Men dagen idag har og vert helt overskyet, det var endel vind og skyene var helt mørke. Så jeg, Madelen, Anny & Anja tok taxi til et kjøpesenter som heter La Marina (tror jeg) som ligger i Alicante, så møtte vi Oda på McDonals. Var helt greit utvalg av butikker, det var ikke det beste utvalget av butikker, men noen var zara, h&m & pool&bear som var butikker var kjente, men var mye utvalg. Så handlet vi litt og tok taxi hjem igjen. Nå skal jeg og Madelen jogge oss en tur, så skal vi legge oss å gjøre oss klar til å gå på skolen til fire(!!) i mårå... menmen

Her er noen bilder fra dagen:

På veien opp til fyrtårnet

Albir

Anny, Signe, Anja & Caroline

Shopping humøret e på topp!

Madelen fornøyd med gratis caps fra McDonals:D

Madelen kose seg i taxien

Snakkes i mårå!!

Today

Hei!

Idag var det hardt når klokken ringte, men vi fikk oss opp å kom oss på skolen. Var på skolen bare for å få informasjon, så sluttet i hall 1 tiden. Dagens middag var poteter(!!) og fisk, noe som var ganske godt. Jeg og Madelen jogget ned til Albir på en butikk å kjøpte oss solsenger, siden i leiligheten har vi ikke det, så til nå vi har bare ligget på flisegulvet, men nå har vi ordnet dette problemet! Det som er veldig greit med disse er at vi kan legge de sammen, så vi kan bruke dem på stranden og :) Så tok vi bussen hjem og gikk innom supermarkedet. Jentene laget nettopp brownis, men de klarte å miste formen i gulvet når den var på vei inn i ovnen, så vet ikke hvordan resultatet blir. Idag er den dagen det har vert mest overskyet, men er egentlig bare godt og, vi har kunnet slappet skikkelig av, og forhåpentligvis ikke så varmt når vi skal legge oss. I morgen er det skole igjen, men vi skal ha "strand-dag", så vi skal møte i Albir klokken 9 å gå til et fyr, så skal vi tilbake til stranden å sole oss og spille voleyball, men på torsdag begynner skolen for fullt!

Iphonen fant ut den skulle slette bildene idag, så har ikke så mye bilder, men her er noen:

Madelen er fornøyd med "ryggsekk-solsengen" sin

Besøk av Terje her den andre dagen, fine gutten!

Frida, Madelen & jeg på stranden igår

Skal ta bilde i morgen fra stranden, er hele vgs trinnene som skal reise, så det blir nok gøy!

Snakkes

Én kommentar

Den norske skole Costa Blanca - et trygt sted å være, et godt sted å lære

Hei!

Da var første skoledag overstått. Veldig merkelig egentlig, siden føler jeg bare er på en ferie å skal reise hjem om noen få dager, men skal jo være her til desember. Men vi var hele vidergående samlet, og det var "mini-konsert" fra noen av lærerene og en av elevene. Vi ble ropt opp og møtte kontaktlæreren vår, Birgit Flaten. Veldig koselige dame! Var egentlig bare informasjon så var ferdig etter ca 2 timer. Hver dag begynner vi halv 9, og TRE ganger i uken slutter vi klokken 4... men heldigvis ikke fredag!! Når skolen var slutt ble vi hentet av Terje, og når vi kom hjem stod middagen klar, nuggets og pomfri. Etter middag reiste jeg og Madelen ned til Albir å møtte Ane, Kine og Frida, så har akkurat komt inn døren. Der bussen stopper er det et super-marked, der det er mange norske merker, blandt annet stabburet, så jeg og madelen kjøpte makrell i tomat med oss hjem, så vi skal klare oss her nede i 4 mnd :D De har og grandiosa og mye annet, så det er her vi kommer til og handle ofte! Nå kom akkurat lille Terje opp, og tok med den ene hunden, så nå står Madelen og hyler siden den tisset inne. Her er noen bilder fra dagen:

Frokost før skolen

"åpnings konserten" idag på skolen

De fleste her går i klassen min. Vi er 18 stykk i klassen

Madelen er uten tvil klar for et nytt skoleår!

Jentene på fremsiden av skolen

For første gang i livet mitt har eg vaskt min første maskin med håndkle/klær, så komme hjem som husmor

Madelen nyter strand livet

Frida utforsker om det er noen søte spanske gutter

Jeg & Madelen har gjort tidenes kjøp, kjølebag!!

Å vi skal lett overleve 4 måneder her nede, vi har makrell i tomat!!

Første skoledag

Da er alle jentene i huset stått opp og vi er "klare" for nytt skoleår. Her er noen bilder fra når vi har vert i Albir

Signe, Caroline, meg & Madelen

Snakkes senere!

Forandring i planene

Hei!

Nå er jeg, Madelen, Anny og Anja hjemma, mens Caroline og Signe er i Benidorm med noen fra klassen. Vi orket ikke å gjøre noe ikveld, har vert i solen hele dagen og skolen starter i morgen! Skrev i det siste innlegget at vi skulle på stranda i Benidorm med noen idag, men det ble det ikke noe av. Hun eldste datteren som er 18 spurte om vi ville blimed henne på en strand, så meg og Madelen ble med. Hun har sertifikat noe som er veldig greit, så slipper vi styre å med buss! Vi reiste på en strand et kvarter fra huset ca, var en veldig fin strand. Når vi kom møtte vi på kjæresten hennes og noen kompiser, men var der rundt 2 timer før vi skulle hjem til middag. Når vi kom hjem var en av lærer fra skolen her og to andre folk her, så hadde vi paella(?) som er nasjonalretten til spania. Var veldig skeptisk når jeg såg maten, men var helt greit.
Meg:  "åjaa, det e pasta oppi? Det er jo godt"
Terje: "nei, det er blekksprut"

Resten av dagen var vi  bare med bassenget:)

Bil uten tak i 35* var virkelig ikke feil!

Dagens middag... men kyllingen og risen var godt :D

Av de fem hundene me har, er definitivt Lana den sødaste!!

En stykk sliten Madelen og en fornøyd Terje!

Begynner ikke før 12 på skolen i mårå, så må ikke ikke tidlig opp, så slutter vi 2, klager ikke!

Siste fiesta dag i Albir

Hei!

Da har vi akkurat komt hjem fra Albir. Idag var siste dagen av fiesta, så det var fyrverkeri når klokken var 12, så utrolig mange raketter og for noen smell... men det var gøy å få oppleve det:)
Nå skal vi legge oss, og gjøre oss klar for stranda med noen andre jenter fra skolen i Benidorm imorgen! Her er noen bilder fra ikveld:

Natta!

Bli-kjent-treff

Hei!

Idag var første natten jeg fikk sovet skikkelig. Når det er rundt 34* hele dagen og kvelden kommer og vi ikke har aircondition, da er det varmt! Men idag når jeg stod opp var alle våkne og vi var litt ute før vi gjorde oss klar til "bli-kjent-treff" som noen av lærerene på skolen arrangerte for oss idag, sånn vi kunne se hverande før skolen starter på mandag. Noe som egentlig var et veldig bra opplegg. Møtte Kine og Ane som vi kjente fra før som skal bo her nede i et helt år! Vi ble hentet av rektor, siden Terje (faren i huset) skulle hente de to siste jentene fra Karmøy som skal bo med oss. Så hentet vi noen andre jenter som bor hos en annen vertsfamilie. Vi var kanskje rundt 30-40 stk av 97 elever som var der, men fikk møtt noen av de vi skal gå i klasse med, og noen fra studiespess. Vi delte oss opp, i helse og studie og snakkte med kontaktlærerene vårs. Så spiste alle lunsj ilag og hadde quiz. Så kom Terje og lille Terje og hentet oss, de kom rett fra flyplassen, så vi møtte Anny og Anja for første gang, koselige jenter! Nå jeg gå å klippe håret til Caroline(!!) så skal vi gjøre oss klar til å reise til ned til Albir å møte noen fra klassen. Her er noen bilder bra dagen:

Her er Madelen i quiz modus. Her er me i idretthallen vårs, som er heilt ny, veldig flott!

The beach

Hei igjen!

Nå har jeg og Madelen akkurat komt inn. Vi har vert i Benidorm ikveld også. Først var det mening at Signe og Caroline skulle gå ned til Albir, så skulle jeg og Madelen komme med bussen, siden vi orket ikke å gå ned. Men når vi var på vei ned for å ta bussen, fikk vi melding av Caroline at det ikke var noe som skjedde der, men de ville bare hjem og slappe av. Så jeg og Madelen bestemte oss for å heller ta bussen til Benidorm. Alt med buss og slike ting er akkurat det samme som i Norge, og er veldig lett og vende seg til. Idag tidlig når alle var klar tok vi bussen ned til Albir og var på stranden, noe som jeg liker mye bedre enn å ligge ved bassenget. Nå er vi slitne, og i morgen skal vi på "bli-kjent" opplegg som skolen arrangere for å møta de vi skal gå i klasse med, og noen fra studiespes. tror jeg. Her er noen bilder fra idag:

Stranden i Albir

Benidorm

Da er vi inne etter å ha vert i Benidorm for første gang. Vi tok bussen bort, men taxi hjem. Idag var rektor med kone og en lærer fra skolen og spiste middag med oss, noe som var veldig koselig. Etter middag gikk vi opp i leiligheten vårs og slappet av, og i 9 tiden reiste vi inn til Benidorm. Vi gikk rundt og ble kjent med området så gikk vi på en resturante og spiste god mat. Nå skal vi legge oss og gjøre oss klar til en ny dag:) Kommer flere bilder i mårå, problemer med å laste opp bilder

Meg og Terje spillte fotball før vi reiste til Benidorm, skikkelig fotball gutt!!

Natta:)

Besøk av rektor

Hei igjen!

Nå har me akkurat komt inn å skal gjøre oss klar til rektor med kone skal spise middag hos ikveld.. Idag har meg og Madelen gått ifra huset og ned t Albir for å finne et apotek. Det gikk helt fint, var litt langt og veldig varmt. Men må gå å gjøre meg klar!

Snakkes seinare!

Fremme i huset

Hei alle sammen!

Itte endel venting e me endelig framme nå! Det er et stort og flott hus, med en fin familie som stod klar når me kom.  Me har vår egen leilighet oppe i huset, der me har 3 soverom, 2 bad og felles kjøkken/stue. Idag når me kom fram hadde morå i huset lagt middag t oss, så me spiste, så blei me vist rundt. Me har vert på super marked idag, der de har mye norsk mat, så kjørte me litt rundt og blei kjent med området. Det e utrolig varmt her, 33*, men klage ikkje! Nå ska me legga oss og lade opp t en ny dag i mårå:)

Karoline va sefølgelig med på flyplassen <3

Ja, familien har 5 hunder

Madelen e kjempe fornøyd at de har norsk brunost!!

- Maren

Velkommen til min blogg!

Dette er den første posten på min nye blogg ;)